تبلیغات
هیوا - چگونه مصرف‌كننده استثمار می شود؟ + فیلم
درباره ما
تبادل لینك
دوستان
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
 

اگر شما  ::   هیوا  :: را لینک کرده اید، در قسمت ارسال لینك اطلاع دهید تا در اسرع وقت پیوند شوید.


اینجاست كه این همه‌ كپی‌برداری محض از روش‌های تبلیغ و فروش كشورهای غربی در كشور ما آیا نشان‌دهنده‌ی چیزی جز تقلید كوركورانه از یك سری اعمال منافی اخلاق است؟


 

 با توجه به نام‌گذاری سالی كه گذشت به «تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه‌ی ایرانی» توسط مقام معظم رهبری و هم‌چنین با توجه به منویات ایشان راجع‌به بحث سبك زندگی و اینكه این مسئله‌ی را اصل قضیه‌ی حكومت اسلامی دانستند، بر آن شدیم كه روایتی از دل این دو مسئله‌ اساسی یعنی اقتصاد و سبك زندگی و هم‌چنین از ارتباط میان این دو ارائه دهیم.

 

در بخش نخست به معرفی فردی پرداختیم که  برای اولین بار مصرف گرایی را در جهان رواج داد. در این قسمت به چگونگی استفاده از ایده‌های زیگموند فروید درباره‌ی ناخودآگاه، توسط صاحبان قدرت در آمریكای پس از جنگ جهانی دوم به منظور كنترل ذهن توده‌ها می‌پردازیم.

اندیشه‌های آنا فروید، دختر زیگموند فروید و ادوارد برنایز خواهرزاده‌ی او هسته‌ی اصلی اندیشه‌ی دولت‌مردان ایالات متحده، شركت‌های بزرگ و سازمان سیا را تشكیل می‌داد تا برای كنترل ذهن مردم آمریكا تكنیك‌هایی را به وجود آورند.


اندیشه‌های آنا فروید، دختر زیگموند فروید و ادوارد برنایز خواهرزاده‌ی او هسته‌ی اصلی اندیشه‌ی دولت‌مردان ایالات متحده، شركت‌های بزرگ و سازمان سیا را تشكیل می‌داد تا برای كنترل ذهن مردم آمریكا تكنیك‌هایی را به وجود آورند.

هنگام جنگ جهانی دوم، 49 درصد از سربازان آمریكایی به دلیل مشكلات روانی یا از میدان نبرد گریختند و یا به خانه بازگردانده شدند. برای حل این مشكل، پروژه‌ای عظیم با استفاده از روان‌كاوان مهاجر به آمریكا و پزشكان آمریكایی شكل گرفت. این روان‌كاوان با استفاده از تكنیك‌هایی كه فروید گسترش داده بود به این نتیجه رسیدند كه مسائل جنگ، به خودی خود ایجاد مشكل نكرده‌اند بلكه خاطرات دوران كودكی سربازان را فعال كرده و آن‌ها را به حالتی كودكانه فرو برده‌اند. این‌ها اثرات خاطراتِ احساسات و آرزوهای خشن خود فرد بودند كه سركوب شده بودند؛ چرا كه بسیار هولناك بودند. برای روان‌كاوان این قوی‌ترین اثبات نظریات فروید بود كه بشریت با نیروهای غیرعقلانی Irrational غریزی هدایت می‌شود.

جنگ جهانی دوم با شكست ژاپن به پایان رسید و موج شادی پیروزی دموكراسی، سراسر آمریكا را فرا گرفت در حالی كه سیاست‌مداران و بزرگان این كشور نگران وضعیتی بودند كه برای سربازان و فراتر از آن برای همه‌ی مردم این كشور وجود داشت. آنان فهمیده بودند كه نیروهای غیرعقلانی بشر در هنگام جنگ تا چه حد آسان می‌تواند پدیدار شود و تا چه حد آسان می‌تواند بدترین فجایع تاریخ بشر را خلق كند و از همه‌ بدتر كشف این راز بود كه بشر اساسا با دموكراسی مشكلی ذاتی دارد.
بنابراین آنچه مورد نیاز است موجودی است كه بتواند ارزش‌های دموكراتیك را درونی‌سازی كند تا هیچ طوفانی نتواند آن‌ها را تكان دهد. روان‌كاوان تصمیم گرفتند تا مردم را به این نقطه برسانند و دورنمای بشر و ساختار درونی او را تغییر دهند.

آنا فروید توانست تئوری كنترل محرك‌های درونی را توسعه ببخشد. او می‌گفت: شما به بچه‌ها یاد می‌دهید تا از قوانین جامعه پیروی كنند؛ و این حرف چیزی بیشتر از یك راهنمایی اخلاقی است. اگر بچه‌ها سفت و سخت از قوانین مورد قبول جامعه پیروی كنند هنگامی‌ كه بزرگ می‌شوند، قسمت خودآگاه ذهن آن‌ها كه «خود» یا «من» نامیده می‌شود، در جدال برای كنترل بخش ناخودآگاه بسیار قوی می‌شود؛ اما اگر بچه‌ها قوانین را اجرا نكنند، «خود» آن‌ها ضعیف می‌شود و آن‌ها قربانی نیروهای خطرناك بخش ناخودآگاه می‌شوند.

در سال 1946 رئیس‌جمهور ترومن قانون سلامت ذهنی كشور را امضا كرد. این قانون مستقیما از كشفیات زمان جنگ بود كه توسط روان‌كاوان فرویدی به دست آمده بود و تشخیص سیاست‌مداران آمریكایی این بود كه مشكل ذهنی یا روانی یك «مشكل ملی» است.

دكتر رابرت اچ فلیكس، رئیس این پروژه بزرگ جدید بود:

 


بعد از آن با كمك دو تن از بزرگان روان‌كاوی آمریكا یعنی برادران منینگر، كارل و ویل، تعداد زیادی از روان‌كاوان تربیت شدند. این روان‌كاوان تازه‌تربیت‌شده وظیفه آموزش كنترل ناخودآگاه به مردم عادی آمریكا را داشتند. صدها مركز مشاوره در آمریكا به راه افتاد كه باور داشتند وظیفه‌شان تربیت ناخودآگاه مردم عادی است.

این تازه شروع قدرت روان‌كاوری در آمریكا بود. شركت‌های بزرگ از این تكنیك‌ها نه برای تولید شهروندان نمونه بلكه برای خلق مصرف‌كنندگان نمونه استفاده می‌كردند. اكنون تعداد زیادی روان‌كاو در آمریكا حضور داشتند كه می‌خواستند راه ادوارد برنایز را ادامه داده و یك سریِ كامل از تكنیك‌های ورود به ناخودآگاه مشتری برای خرید و مصرف بیشتر را ابداع كنند.

«ارنست دیكتر»، همسایه‌ی فروید در وین به نیویورك آمده بود تا در موسسه‌ی خود به پژوهش بر روی محرك‌های انگیزشی افراد در خرید و فروش بپردازد. اینكه چرا افراد خرید می‌كنند و از چه شیوه‌ای می‌توان الگوهای مصرفی آنان را تغییر داد و این كه چرا و چگونه و به چه نوع تبلیغاتی پاسخ مثبت می‌دهند.

دكتر ارنست دیكتر:

 
دیكتر مانند دیگر روان‌كاوان باور داشت كه شهروندان آمریكایی اصولا افرادی غیرمنطقی هستند و نمی‌توانند مورد اطمینان قرار بگیرند. او باور داشت دلیل واقعی آن‌ها برای خرید محصولات، ریشه در احساسات و آروزهای ناخودآگاه‌شان دارد و دیكتر می‌خواست راه‌هایی برای كشف چیزی بیابد كه آن را «راز شخصی» مشتریان آمریكایی می‌نامید.

 
اولین آزمایش‌ واقعی دیكتر بر روی محصولات شركت «بتی كراكر» بود. این شركت یك سری از محصولات غذایی آماده و فوری را تهیه می‌كرد. بسیاری از افراد این ایده‌ی جدید را تحسین می‌كردند ولی از خرید آن سر باز می‌زدند. بدترین مشكل مربوط به پودر كیك‌های شركت بتی كراكر بود. دیكتر یك سری گروه‌های متمركز از زنان خانه‌دار را ترتیب داد كه آزادنه در مورد پودر كیك با هم تبادل نظر می‌كردند. او از خلال بحث‌های آنان نتیجه گرفت كه آن‌ها به طور ناخودآگاه درباره‌ی تصویر ذهنی جدید كه سطح بالاتری از رضایت‌مندی و آسایش را ایجاد می‌كرد، احساس گناه می‌كردند.

 
دیكتر به شركت بتی كراكر گفت تا یك دستور‌العمل داخل بسته‌ها قرار دهد كه خانم‌ها باید خودشان یك عدد تخم‌مرغ به مواد اضافه كنند. او می‌گفت این یك علامت ناخودآگاه برای خانم‌هایی بود كه گویی با مخلوط كردن تخم‌مرغ خودش، هدیه‌ای به همسرش می‌دهد و این‌گونه احساس گناهش كمتر می‌شود. شركت بتی كراكر بعد از انجام این كار فروشش افزایش یافت. اصلا جایی برای تعجب وجود ندارد كه بدانیم با گذشت بیش از 60 سال از آن موضوع تا كنون، در كشور ما هم هم‌چنان پودرهای كیك به صورتی فروخته می‌شوند كه تخم‌مرغ باید توسط خانم خانه كه قصد پختن آن را دارد اضافه شود!!!.

 
دیكتر می‌گفت برای اینكه بتوانید مصرف‌كننده را به طور كامل استثمار كنید باید نیازهایی از او بشناسید كه او خودش آن‌ها را نمی‌شناسد. این موفقیت دیكتر باعث شد تا بسیاری از شركت‌ها به استخدام روان‌كاوان روی بیاورند و بعد از مدت این گروه از روان‌كاوان به «پسران عمیق» مشهور شدند و به شركت‌ها نشان دادند كه چگونه با مرتبط كردن محصولاتشان با ناخودآگاه پنهان افراد، میلیونر شوند. یكی از نمونه‌های موفق كارهای بزرگ ارنست دیكتر، بازار بزرگ فروش عروسك باربی بود.
 

 
دیكتر این مهارت را «استراتژی تمایل» نامید و تصمیم داشت تا با استفاده از آن جامعه‌ای با ثبات بیشتر را به وجود بیاورد. بررسی تاثیرات سیاسی نظریات فروید، آنا فروید و برنایز بر ایالات متحده در این مقال نمی‌گنجد چرا كه خود مثنوی است هفتاد من! و ناب‌ترین نمونه‌ی آن كه دست‌پخت ادوارد برنایز می‌باشد كودتای گواتمالا در سال 1954 است.

برنایز اذهان مردم آمریكا را دست‌كاری كرده بود چرا كه باور داشت منافع تجاری و منافع آمریكا غیرقابل تفكیك هستند به خصوص هنگامی كه با تهدید كمونیسم مواجه شده بود. برنایز معتقد بود كه توضیح منطقی این مسئله برای مردم آمریكا امكان‌پذیر نیست زیرا آن‌ها اصلا منطقی نیستند. در عوض یك نفر می‌بایست به ترس‌های درونی‌شان دست‌یافته و آن‌ها را برای سطح بالاتری از واقعیت دست‌كاری می‌كرد. برنایز این كار را «مهندسی رضایت» نام داد.

 
دخترش در این باره می‌گوید:

 

با آغاز دهه‌ی 60 میلادی جنبشی اعتراضی به قدرت و ثروت روان‌درمانگران در آمریكا به راه افتاد كه موج دوم آن به رهبری فیلسوف و منتقد اجتماعی معروف، هربرت ماركوزه بود. سخنان او درباره‌ی سال‌هایی كه روان‌كاوان بر آمریكا سلطنت می‌كردند شنیدنی است:

 
حال اینكه امروزه روان‌شناسان كشور ما تا چه اندازه از تكنیك‌های فروید و پیروانش استفاده می‌كنند بر كسی پوشیده نیست و قضاوت اینكه این همه‌ تبلیغ برای حضور در مطب آنان از كجا آمده است بر عهده شماست و سوال اینجاست كه این همه‌ كپی‌برداری محض از روش‌های تبلیغ و فروش كشورهای غربی در كشور ما آیا نشان‌دهنده‌ی چیزی جز تقلید كوركورانه از یك سری اعمال منافی اخلاق است؟




ن : پسر شجاع
ت : شنبه 17 فروردین 1392
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
Can you get an operation to make you taller? شنبه 18 شهریور 1396 03:43 ق.ظ
Fascinating blog! Is your theme custom made or did
you download it from somewhere? A theme like yours with a few simple adjustements would really make my
blog shine. Please let me know where you got your theme.
Kudos
BHW جمعه 25 فروردین 1396 06:19 ب.ظ
I think the admin of this site is actually working hard in favor
of his site, since here every information is quality based stuff.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
امكانات جانبی
موضوعات
تابلو اعلانات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
لوگوی دوستان هیوا